• Met de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal is de traditionele aftrap van het voetbalseizoen in Nederland geweest. Het was dit seizoen ook de eerste wedstrijd waarbij een aantal nieuwe spelregels golden, voor zowel de amateurs als de profs.

In onderstaande tekst leggen we de zes meest in het oog springende wijzigingen uit.

Strafschoppenserie

Als er een strafschoppenserie aan te pas moet komen om een beslissing te brengen, gaat het vanaf dit seizoen weer om-en-om. Team A begint, team B neemt daarna een strafschop, daarna weer Team A, enzovoort. De ABBA-procedure, die vorig seizoen werd gebruikt, bestaat niet meer.

Plek van wisselen

Als een speler gewisseld wordt, kan de scheidsrechter bepalen dat dit bij de dichtstbijzijnde doel- of zijlijn moet gebeuren. De scheidsrechter kan dit bijvoorbeeld beslissen om tijdrekken te voorkomen, of in het geval van een blessure.

Doeltrap

Een doeltrap, of een vrije trap in de eigen zestien meter, hoeft niet meer eerst uit het strafschopgebied voordat een medespeler de bal mag aanraken. De bal is in het spel vanaf het moment dat deze is getrapt en duidelijk beweegt. Alleen de opbouwende partij mag de bal direct in de zestien meter aanraken.

Scheidsrechterbal

Bij een scheidsrechterbal mag er voortaan maar één speler in de buurt staan van de scheidsrechter, als hij de bal laat vallen. Dit moet een speler zijn van het team dat de bal als laatste heeft aangeraakt. De rest van de spelers moet op minimaal vier meter afstand staan. Als er een scheidsrechtersbal in het strafschopgebied is, is deze altijd voor de keeper.

Kaarten voor teamofficials

Een scheidsrechter kan ook een gele of rode kaart geven aan teamofficials. Teamofficials zijn alle stafleden die langs het veld zitten, zoals de coach, verzorger of teammanager. Afgelopen seizoen is hier al mee geëxperimenteerd in het betaald voetbal, vanaf komend seizoen geldt het ook voor het amateurvoetbal.

Muurtje

Als de verdedigende partij bij een vrije trap een muurtje neerzet van drie of meer spelers, moeten alle aanvallers minimaal één meter afstand houden van dit muurtje. Als de aanvallers zich hier niet aan houden, volgt er een indirecte vrije schop voor de verdedigende partij.